Idag pratar vi alla om content; kurerat innehåll som mer eller mindre ger presumtiva kunder precis vad de vill ha. Content marketing fokuserar på berättelsen; det är här ni bygger förtroende och lojalitet kring ert varumärke.
Content writing kan te sig förlegat i en värld där allt snabbt förändras. Det räcker inte med text, vi behöver bilder, video, ljudupptagningar och illustrationer som sedan ska distribueras i femtioelva olika kanaler. Saken är att allt detta hänger ihop.

Vad är content marketing?
Content marketing har en (otroligt) smidig översättning på svenska; vi kallar det innehållsmarknadsföring. Denna typ av marknadsföring är sällan direkt säljande. Istället fokuserar content marketing på att – steg för steg – förflytta dina potentiella kunder längre och längre ner i säljtratten.
Det gör content writers genom att vara riktigt duktiga på att genom storytelling beskriva information på ett tydligt och engagerande sätt. Av denna anledning fungerar content marketing ofta bra för långa köpprocesser. Det är idag en strategi som ofta används för B2B-marknadsföring av avancerade produkter eller tjänster.
Genom att skapa innehåll som intresserar och utbildar potentiella kunder gör ni ert varumärke till top-of-mind inom er specifika bransch, niche eller målgrupp. Hemligheten bakom en framgångsrik strategi för content marketing är nämligen att ha stenkoll på vem som är er primära potentiella kund.

Skillnaden mellan content writing och copywriting
Du har säkert snackat med en och annan copywriter, en person som är expert på att skrivande säljande texter. Och visst kan en och samma person vara bra på både copywriting och content writing (min erfarenhet sträcker sig åt båda sidorna), men det finns ändå vissa skillnader.
Content writing fokuserar på:
- Information som relaterar till produkten eller tjänsten.
- Berättelsen om varumärket.
- Lärande och inspirerande innehåll som tar kunden vidare i köpresan,
- … men som inte sätter tjänsten eller produkten i fokus.
Exempel på innehåll som en content writer producerar är:
- Kundcase och intervjuer
- Artiklar och blogginlägg
- Sammanställd information i form av white papers, guider och e-böcker
- Nyhetsbrev
- Texter och koncept för sociala medier
- Manus för videos, podcasts eller annan rörlig media
SEO + content writing = sant
Du har säkert hört talas om SEO, eller sökmotoroptimering som det också kallas. Att optimera innehåll för sökmotorer som Google och Bing är och har traditionellt varit ett väldigt viktigt sätt för varumärken att få fler besökare till sin webbplats. På Google sker trots allt 92.7% av alla globala sökningar (juni 2023).Inom SEO-världen kallas den typen av trafik för organisk trafik – alltså trafik som ni inte har betalat för i form av en annons eller affiliatelänk.
Det är lätt att tro att SEO bara är viktigt på Google, men även sociala medier har numera en viktig roll som sökmotor. Ett uttalande från Google visar att ungdomar i åldern 18-24 år främst söker på TikTok och Instagram. Ni måste alltså även tänka på hur ni skriver även i de kanalerna för att synas på olika sökord.
Nej, det är inte hashtags jag pratar om här.
Både Instagram, Facebook, LinkedIn och Twitter har sökmotorer som hittar innehåll baserat på vad som är i texterna. Användningen av #hashtags är snarare som en kategorifunktion – vilket i sig är användbart av andra skäl.
Så låt oss lämna den delen och återgå till sökoptimering av era texter. Det är nämligen inte helt enkelt – särskilt inte om din verksamhet säljer något som är helt nytt på marknaden.
Här kan ni med hjälp av sökvolymer för olika nyckelord välja ut och prioritera vilka söktermer ni vill synas på. Beroende på vilken kanal ni använder finns olika kriterier ni behöver möta för att faktiskt komma i toppen av sökresultaten.

Är content writing mer än bara text?
Det är lätt att tro att marknadsförare som specialiserar sig på content writing gör precis just det: skriver. Sanningen ser lite annorlunda ut. Om du får kontakt med en senior marknadsförare så bör du även kunna förvänta dig en tydlig strategi framåt, vilket bör grunda sig i:
- Hur ser er kundresa ut?
- Vilka personer är era potentiella kunder?
- I vilka kanaler är de aktiva?
- Hur föredrar de att ta emot information?
Svaren ger er en riktning framåt och sätter också ramen för vilken typ av innehåll som er content writer ska producera. Ofta är det någon form av textmaterial, men det kan också innebär manus för kortare videos för TikTok, längre utbildningsmaterial för YouTube eller synopsis för en utbildande poddserie eller kostnadsfritt webbinarium.
När ni har landat i vilka format och kanaler som ert varumärke ska synas i, är det dags att ta fram en content plan.
Content planen är er karta framåt
Som med all typ av marknadsföring är innehållsstrategin viktig. Det är där resan börjar och den ska beskriva hur ert content tar era potentiella kunder från “jag visste inte att ni fanns” till “detta är det bästa som hänt mig”.
Tvivlar du på kraften i ert erbjudande?
Då kanske du (mer än någonsin) behöver lite råd och stöd av en content writer. De flesta som jobbar med att skriva är fullt kompetenta att följa en redan utmejslad plan. Men om ni verkligen vill bygga ert varumärke snabbt och effektivt, så tjänar ni på att först ta fram en content plan.
Här börjar frågorna hopa sig:
- Vilka kanaler ska vi synas i?
- Hur ofta ska vi publicera?
- När måste vi se resultat?
- Hur skapar vi en övertygande berättelse om vår verksamhet?
- Kommer de tycka att vi tjatar om samma sak?
Jag vet hur det känns.
Alla som har jobbat med content marketing vet hur det känns.
Det finns hur många möjligheter som helst, och därför är det lätt att bli (milt sagt) överväldigad.
Men faktum kvarstår – det är här ni börjar för att ta ert varumärke framåt. Första steget är att hitta er berättelse och förmedla den på ett sätt som inspirerar och bygger förtroende.